Vindbaar worden online - 12 SEO Tips

Vindbaar worden online. Dát is vandaag de dag de kunst. Een van de meest efficiënte online marketinginstrumenten hiervoor is nog altijd de Zoekmachine Optimalisatie, ook bekend als: SEO. Zet je dit slim in, dan optimaliseer je organisch websites & content online en eindig je bij zoekopdrachten zo hoog mogelijk bij de grote zoekmachines. En dat wereldwijd. De bekendste zoekmachine is Google, gevolgd door YouTube voor videocontent. Deze zoekmachines zijn oriëntatie websites. Of Google jou hoog rankt, hangt van diverse criteria af. Zo kijkt Google of je website of je content gebruiksvriendelijk is. En of er interactie mogelijk is door bijvoorbeeld call to actions, et cetera. Het SEO-verhaal en het organische optimaliseren van zoekmachines is niet makkelijk. Vindbaar worden online? Professioneel advies is dan zeker aan te raden. Toch delen we graag enkele tips die je vindbaarheid nu al kunnen verbeteren:

1. De lay-out van de Website

Een website kun je snel en simpel in elkaar knutselen, maar de look & feel van de website bepalen veel! Vindbaar worden online houd  er daarom rekening mee dat:
• Goed zichtbare content.
• Een duidelijk doorlopend verhaal met als basis de homepagina.
• Zorg dat de website ingedeeld is als een trechter: het belangrijkste staat bovenaan, het minst belangrijke onderaan. 
• Een goede menu indeling met een duidelijke ordening.
• Zorg dat de links op de website verwijzen naar gerelateerde andere websites.
• Een duidelijke URL: voorbeeldomein.nl/dienstverlening .
• Vermeld de contactgegevens op duidelijke plekken zoals in de header en footer. 
• Laat zien wie je bent en ook wie er bij jou in het team zitten.  
internet-marketing-online-marketing

2. Opbouw van Zoekwoorden 

De zoekwoorden die je in de tekst verwerkt zijn van groot belang. Vindbaar worden online heeft hier veel mee te maken. Zorg dat deze meerdere keren op een pagina voorkomen, pas dan herkent de zoekmachine het als een zoekwoord:
• Gebruik relevante zoekwoorden.
• Richt een pagina in zodat u meerdere zoekwoorden kunt gebruiken per pagina.
• Kijk ook naar het woordgebruik van de concurrent en verdiep je in je doelgroep: waar zoeken zij op?

3. Goede en duidelijke titels

Gebruik de juiste woorden in de titels van de pagina:
• Gebruik je zoekwoord als titel.
• Wanneer je een titeltag maakt, zorg dat deze klikbaar is. 
(De title tag is de titel van een webpagina. Het wordt ook wel meta titel, SEO titel, HTML titel of titel voor zoekmachines genoemd.)
• Vermeld relevante informatie zoals merknamen en dergelijke.
• Herhaal het zoekwoord niet in de titeltag.
• Beperk de lengte van de titel tot 50 á 60 karakters.
website-bouw-ontwikkeling
wordpress-specialisten

4. Meta Omschrijvingen

De meta omschrijving is de beschrijving die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google:
• Zorg dat de meta beschrijving klopt met het zoekwoord van de pagina. 
• Zet het zoekwoord zo veel mogelijk vooraan in de beschrijving.
• Beperkt de beschrijving tot 150 à 160 karakter of letters.

5. Header tags/titel 

• Maak een unieke header voor iedere pagina met een header tag/titel.
• Zorg dat het zoekwoord in de eerste header staat.
• Gebruik voor de opvolgende titels een synoniem, Google herkent deze woorden ook.
website-ontwikkelaars-probleem-oplossers

6. De homepagina is het allerbelangrijkste!

De homepagina is waar de website om draait. Het is de piek op de kerstboom, de rode draad in een verhaal.
De homepagina moet voldoen aan de volgende criteria om Vindbaar te worden online:
• Zet het voornaamste zoekwoord bovenaan in de pagina en in de eerste paragraaf.
• Zorg dat er content aanwezig is, met relevante informatie,
zodat de pagina’s beter vindbaar worden.
Vermijd lange lappen tekst, maar schrijf wel duidelijke teksten.
• Gebruik synoniemen en aanvullende zoekwoorden in de teksten en titels van de homepagina.
• Maak linkjes in de teksten naar andere pagina’s en andere websites met relevante informatie.
• Goede, duidelijke content is van groot belang. Vraag hulp wanneer nodig.
• Geef structuur aan de content. Zo begrijpt de zoekmachine automatisch het thema en de bezoeker vindt makkelijker wat hij of zij zoekt.

7. Gebruiksvriendelijkheid van de website

Je doel is natuurlijk dat de bezoeker van je site je klant wordt! Je wilt conversie.
Een duidelijk verhaal en een duidelijke weergave van je bedrijf is noodzakelijk. Let op de volgende punten:
• Zorg dat de website responsive is voor ieder device (mobiel, desktop, tablet).
• Over het algemeen oriënteert 80% van de bezoekers zich via een mobiel,
zorg dat de website hierop is ingericht.
• Maak het mogelijk om te scrollen op/over de website.
• Met heatmaps kun je achterhalen hoe je met je ontwerp nog betere resultaten behaalt.
• Gebruik zo min mogelijk pop-ups en/of geef hier een timer aan mee.
• Zorg zeker op de homepagina voor een duidelijk verhaal.
Voorkom verwarring door allerlei advertenties. Keep it simple!
• Niemand houdt van een 404 pagina. Toch is deze noodzakelijk. Zorg dat deze mooi en efficiënt is ingericht,
bijvoorbeeld door een verwijzing naar een menu op deze pagina te verwerken.
• SSL betekent een veilige website. Wanneer een site een SSL heeft, krijgt deze een betere beoordeling en wordt de website als veilig gezien.
Ook herken je dit aan de URL soort: http:// is zonder SSL certificaat met SSL is het: https://

  8. Gebruik Google Analytics

Google Analytics geeft je een inkijkje in de interesses van jouw publiek. Weet je waar de behoeftes liggen, dan kun je daarop inspelen en beter scoren met je site. Werk resultaatgericht en volg de opgegeven gegevens van jouw analytics. Houd de volgende punten goed in de gaten:
• De traffic die je genereert op je website.
• Hoe de bezoeker zich oriënteert op de website.
• Maak en verbeter landingspagina’s
• Kijk naar de bounce rate (bezoekers die je pagina snel weer verlaten). 
• De al gevonden zoekwoorden (om deze uit te breiden) via de Google Analytics kunt u
de gegevens van de woorden waarom u bent weergegeven terug vinden.

9. Een snelle website

Binnen 3 seconden beslist een bezoeker of hij of zij op jouw website blijft. Die kans is echter klein als de website al meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Gebruik Google Page Speed Insights om de snelheid te controleren en te verbeteren.  
wordpress-webdesigners-probleem-oplossers

10. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar dat is niet altijd positief!

Afbeeldingen en video’s kunnen zorgen voor betere, maar ook slechtere resultaten. Bijvoorbeeld: als ik een verhaal vertel over het optimaliseren van de zoekmachines en ik zet er een foto bij van een natuurgebied dan is dit niet relevant voor de lezer, het schept verwarring. Dus:
• Plaats relevante afbeeldingen en video’s.
• Zorg dat de zoekmachine kan herkennen wat de afbeelding inhoudt in woorden,
door een titel en omschrijving.
• Beperk de grootte van de afbeeldingen, zodat de laadtijd van de foto niet te lang duurt.

11. Linkbuilding

Door linkbuilding (het verwijzen van en naar andere websites) word je beter vindbaar. Tref je jouw website via 100 kanalen aan, maar die van de concurrent via 200, dan heeft dit wel degelijk invloed op jouw ranking! Let dus op:
• Relevante links.
• Zorg voor links naar en van websites die hoog worden geïndexeerd door zoekmachines. 
• Plaats links verspreid over de content, maak er geen linkfeest van!
• Kijk ook waar jouw concurrenten vermeld staan.
internet marketing - online marketing

12. Social Media

Je website is een verlengstuk van je social media. En andersom.
Een goede website zonder het gebruik sociale media komt nauwelijks meer voor.
• Houd je sociale media in beweging.
• Kijk wat de resultaten zijn. Bijna alle social media geven de mogelijkheid in te zien wie wanneer jouw website bezocht. Verzamel deze gegevens!
• Vertel je prospect wat te doen: delen, liken, een pagina bezoeken en/of contact op te nemen! 

Nawoord

Met deze tips kom je al een heel eind. Liggen je doelstellingen hoog of er is veel concurrentie, dan adviseren wij om er een professional bij te halen. SEO is tijdrovend en bestaat uit een breed palet van online tools. Die combinaties optimaal inzetten verhoogt jouw vindbaarheid online. Wil je meer weten of heb je graag intensieve ondersteuning? Dan helpen we je graag. Neem gerust vrijblijvend contact op!
dcd-digital-creative-design

Deel dit artikel op Social Media

Onze dienstverlening

WEBSITE
WEBSHOP
SEO
VIDEO

Neem contact met ons op

Meer lezen?

Blijf op de hoogte van veranderingen in de online markt en actueel nieuws over DCD.