5 tips voor een goede 'elevator pitch'

Even terug naar de basis, een elevator pitch is bedoelt om is 30, 45 of 60 sec de kern van jouw verhaal, product, kracht, kennis, dienst over te brengen. Wanneer je een unieke kans krijgt om je aan een persoon te profileren moet je deze pakken. Eén minuut is wat er staat tussen jouw idee en een eventuele kans misschien wel de grootste is die je ooit krijgt.

Vergelijk het met “Breaking News” zoals we dat in de nieuwsmedia kennen. De boodschap moet impact hebben.

Benut de tijd en breng het verhaal terug naar de kern van de boodschap kort en krachtig kortom; `”keep it short, keep it simple”.

Hoe doet je dat? In deze blog geven we jou vijf belangrijke tips voor het geven van een fantastische pitch.

De kern is het verhaal!

1. Begin met (waarom)
Tijd is geld, wanneer jij iemand in een korte tijd kan overtuigen geeft dit de boodschap kracht. Het is extra belangrijk dat de boodschap tot de kern wordt uitgefilterd. Vertel precies wat u voor ogen hebt om actie te kunnen ondernemen. Er zijn verschillende manieren om tot de kern van de boodschap te komen.
2. Breng structuur aan
Een pitch moet duidelijk zijn en dus een duidelijke structuur hebben. Duidelijkheid heeft minmaal heeft twee voordelen. Ten eerste is het voor jezelf makkelijker te onthouden en dus goed over te brengen. Ten tweede is het duidelijk voor de persoon naar wie je communiceert en dus beter te beantwoorden of onthouden. Een goede pitch bouw je op in drie stappen. In het begin, de eerste stap, vang je aan met een krachtige opening en zorg hierbij dat de kern van de boodschap meteen duidelijk is. De tweede is uitleggen waarom de persoon tot wie je jezelf richt, juist de aangewezen persoon is voor om die boodschap te ontvangen. Stap drie volgt aan het aan het einde van de boodschap; U communiceert een concrete “call to action” voor eventuele verdere stappen.
Elevator pitch - zakelijke pitch - persoonlijke profilering

3. Verpak je boodschap aantrekkelijk met beeldspraak

Een goede pitch is aantrekkelijk. Om dit goed te doen kun je de boodschap verpakken en mensen via verbeelding mee te krijgen. Wanneer een plan kan zorgen voor grote besparingen of een stijging in de omzet verwoord’ dit mooi. Voorbeeld:
“Door middel van onze zonnepanelen kunt u wel tot 20% op de huidige kosten besparen”.


Je kunt vervolgen met “door deze besparingen kun je een feestje geven of uit eten gaan of de huur betalen, verzin een voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt.

Zorg voor een duidelijke, overzichtelijke en kenmerkende pitch, geef aan wat het voordeel is bij jouw klant te worden.

4. Wat is het belang en wat heb ik er aan?
Vergeet niet dat u maar zeer beperkt te tijd heeft u boodschap duidelijk te maken. Bij kern van de “elevator pitch” is dat deze kort en krachtig is. Daarom is het belangrijk om de kern van de boodschap gelijk duidelijk te maken. Voor u kan de kern vele betekenissen hebben, voor de luisteraar is het enkel wat hij of zij hoort, wil horen of er aan overhoudt. De boodschap kan op vele manieren worden ingevuld zoals door onderstreping van de dienstverlening, stijging in omzet, inzicht, overzicht en andere voordelen.
5. Zorg voor een knallend einde
De lift is onderweg en u heeft nog een paar seconden om uw toehoorder van een samenwerking te overtuigen op grond van uw idee, dienst of product. Om te zorgen dat u toehoorder weet wat hij of zij moet doen is het belangrijk tenminste te een “Call-to-action” in uw verhaal te verwerken.

Op deze manier stimuleert u de toehoorder om zelf de volgende stap te nemen en tot actie over te gaan. Sluit af met een “one liner”, een krachtige zin of de kern van de boodschap. Bijvoorbeeld: “Hier is mijn kaartje of zojuist heeft u mijn kaartje gekregen, bel me vrijblijvend. Roep uw toehoorders op om naar uw website te gaan en nodig uit tot het sturen van een email. Zorg dat u oprecht betrokkenheid overbrengt en geef aan dat er altijd ruimte is om een afspraak te maken en dat u graag tijd vrijmaakt voor uw potentiële klant.
 Vragen of advies nodig?
Hopelijk heeft het bovenstaande blog u vragen of problemen beantwoord en/of geholpen. Wanneer er toch vragen zijn kunt u altijd een vrijblijvend gesprek aanvragen. Vragen, advies of een offerte?
0416 241 000 - info@dcd-mail.nl - Offerte aanvraag.