Dropshipping & dropshipping leveranciers, hoe werkt dat?

Vele kennen het begrip dropshipping. Dropshipping wordt gezien als een oplossing voor de logistiek van webwinkels. Niet meer zelf een voorraad er op na houden. De voorraad wordt dan vaak verzorgd door bijvoorbeeld fabrikanten of leveranciers. Wanneer er een verkoop wordt gedaan, wordt deze naar de zogenaamde dropshipping-leverancier gestuurd om direct verzonden te worden naar de klant.

Dus de voordelen zijn dat er geen voorraad meer nodig is ook geen investeringen en kosten nodig zijn voor het logistieke proces.

Zorgen om financiering van de voorraad behoren ook tot het einde. Hierdoor kunnen deze processen die tot veel kopzorgen leiden buiten de deur worden gehouden.

Net als alles in het leven heeft ook dropshipping zowel voordelen als nadelen. Het is belangrijk per product goed te overwegen of het voordelen oplevert, wanneer je de dropshipping-producten via wederverkoop gaat aanbieden. 
Voordelen van dropshipping:
o Geen eigen voorraad, minder risico's, kosten en ruimte.
o Geen onverkochte producten in opslag
o Geen logistiek proces, hierdoor minder tijd nodig voor het geheel
o Geen verzendingen van de producten
o Grote keus uit producten die je verkoopt
o Een webwinkel starten zonder hoge kosten in het begin.
o Makkelijk producten uitproberen of ze bevallen in je doelgroep.
o Bij ziekte vakantie kan alles gewoon doorgaan als de order maar wordt doorgestuurd naar de leverancier. 
Maar natuurlijk zijn er ook nadelen:
Wat jij kunt kunnen anderen ook, vaak kan alleen prijs je nog onderscheiden of je hebt een uniek product. Dit is zeer zeldzaam bij dropshipping.
o Je moet een goede leverancier vinden en deze kunnen vertrouwen.
o Je hebt beperkte mogelijkheden voor verzending methodes of levertijd
o Sommige dropship-leveranciers nemen producten niet retour, echter ben jij als verkoper wel verplicht deze retour te nemen. Controleer de verkoopvoorwaarden van de leverancier goed, laat ze zo nodig nalopen op mogelijke valkuilen door een jurist en zoek liever 2 weken langer dan vandaag de verkeerde keuze maken.

Wat kost dropshipping?

Je gaat producten verkopen van een ander, logisch is dat de marge per product hieronder lijdt.

Een feit is dat wanneer voorraad en logistiek zelf geregeld wordt, dat bij een scherpe de inkoop de handelingskosten stukken lager liggen.



Dropshippingleveranciers bieden hun producten aan in jouw eigen webwinkel. De verkoopprijs bepaal je zelf. De kosten voor verzending, eventuele commissie op het product van de leverancier enz. zijn eventueel te bespreken maar vaak niet zelf te bepalen. Houd dus goed rekening met:

1. Inkoopprijs van een product
2. De verzendkosten & leveringsvoorwaarden
3. Een bedrag voor orderafhandeling en administratie
4. Retour beleid
5. Kosten wederverkoper
6. Garantieregelingen enzovoort….

Een van de grootste voordelen bij dropshipping is dat de inkoopprijs van een product pas betaald wordt zodra die is verkocht. Dropschip-leveranciers hebben vaak veel pakketten die verzonden moeten worden, waardoor ze goede deals kunnen maken met verzendfirma’s. Dit voordeel heb jij hierdoor ook.

Voorbeelden zijn:
1. De orderkosten van de leverancier zijn €2.65,- en om extra omzet te genereren vraag jij het bekende bedrag van €5,75,- voor verzending.

2. Jouw klant mag mee genieten van jouw voordeel, hierdoor kan het zijn dat je de conversie laat stijgen. Zorg wel dat je een minimale bestelkosten instelt als je dit doet.

Vaak zijn de kosten voor verzending dus lager dan wanneer je dit zelf zou doen. Ook moet je anders zelf zorgen voor verpakkingsmateriaal, de pakbon die geprint moeten worden en het pakketje moet worden ingepakt, denk ook aan de tijd die je er mee kwijt bent. Ook de prijs van verpakkingsmaterialen als karton kan fluctueren.



De levertijden & voorwaardes
Online besluit de bezoeker in 3 sec of hij wel of niet op jouw site gaat blijven, zorg in je eigen belang dat je website dan in ieder geval snel is geladen!
DCD is expert op het gebied en ondersteunt je graag.

De gemiddelde online bezoeker van je winkel is erg ongeduldig is en had dus het liefste gisteren zijn pakketje al ontvangen.

Het is dat ook te adviseren om de maatstaf van levering binnen “24 uur” hanteren, dit verhoogt de verkopen via de webwinkel.
Branding van jouw product
Zorg voor een goede branding en voor een duidelijke manier van profilering naar buiten toe. Zorg ook voor een goede vriendelijke en begrijpelijke communicatie met jouw klanten.

Voor de bezoeker is het erg belangrijk te weten waar het over gaat. De opbouw en werking van de site moet kloppen bij de beoogde “look” en het “ feel good gehalte” van het merk. Laat dit over aan expert zoals DCD. Wanneer dit niet duidelijk is verlies je de verkoop. Zorg voor een logo op de doos en een visitekaartje in de doos, of maak afspraken met de leverancier dat ze voortaan jouw gepersonaliseerde dozen gebruiken. 
De marges
Winst, daar doen we het voor toch? Wanneer je niet goed in de gaten houdt waar je kosten vandaan komen, kan dit snel leiden tot eventueel verlies of eventuele problemen met leveranciers om maar een voorbeeld te noemen.

Wanneer jij hen niet betaalt om wat voor reden dan ook, zullen zij stoppen met leveren. Zorg dat je duidelijk hebt wat de kasstroom is die je moet aanhouden.

Wanneer je via wederverkoop gaat werken, zorg dat je hier dan ook goed in de gaten houdt wat de bij komende kosten zijn en eventuele voorwaarden zoals de bijkomende kosten. Zijn deze inclusief of exclusief verzending? Er zijn vele manieren om de verkoopprijs te berekenen.

Denk ook altijd aan het feit dat jouw verkoopprijs inclusief 21% BTW is, welke je elk kwartaal moet afdragen.

Zet elke dag het af te dragen BTW-bedrag opzij. Aan het eind van het kwartaal
trek je het eventueel te verrekenen en terug te krijgen BTW-bedrag hiervan af.
Deze manier van boekhouden zorgt ervoor dat BTW voor jou geen last is, maar een makkelijk te vervullen verplichting. Gebruik het bedrag aan ontvangen BTW nooit voor iets anders.
Hoe vind je een dropship leverancier?
Helaas is een goede dropshipping-leverancier niet makkelijk te vinden, maar ze zijn er wel.

Oriënteer je zelf via Google, ga op onderzoek uit en neem daar de tijd voor en wees vooral zorgvuldig.

(TIP: zorgt dat je weet wat voor producten je zoekt).

Bekijk goed welke leverancier goede reviews heeft en welke niet.
Controleer de voorwaardes voor: Verzendingen & kosten, leveringsvoorwaarden en retour beleid. Let ook goed op de onderstaande punten.

(TIP kijk naar andere webshops en bestel een product om hun klantenervaring te beleven)
Vestigingen locatie van de leverancier?
Waar is je leverancier gevestigd? Als je gebruikt maakt van een buitenlandse leverancier, moet je rekening houden met een langere leveringsduur en leveringsvoorwaarden naar het gelden recht van het land waar je de goederen betrekt.

Wanneer je bijvoorbeeld wil verkopen via Bol.com, moet je voldoen aan een leveringsvoorwaarden. Logistiek via Bol.com is niet mogelijk zonder eigen voorraad.
De betrouwbaarheid!
Hoe betrouwbaar is de leverancier en komt deze de gemaakte en toekomstige afspraken na?

Wanneer je een webwinkel start en de leverancier stopt, is dit natuurlijk een groot probleem.

Probeer ook dit soort problemen mee te nemen in je overwegingen! Wanneer jij een afspraak maakt met jouw klant, moet je de voorwaarden na komen.

Wanneer jij moet leveren in 48 uur, moet jouw leverancier dit ook garanderen.
Zorg dat dit goed en schriftelijk wordt afgesproken!

Verplaats je altijd in de positie van de klant die bij jou zijn gewenst product betrekt.
Hoe is de service?
Als webwinkelier ben je gebonden aan wetgeving voornamelijk ter bescherming van de consument. Deze regelgeving is niet gelijk voor de relatie tussen jou en leverancier.

Daarom is het belangrijk om exact op de hoogte te zijn van alle deze verplichtingen en niet in de laatste plaats de rechten van jouw klant, de consument.

Voorbeeld is dat het verplicht is om goederen retour terug te nemen en geld terug te geven.

Als verkoper ga jij de verkoopovereenkomst aan met de klant.

Jij bent dus verantwoordelijk voor jouw webwinkel & het na komen van de verplichtingen! Slechte service van jou of de leverancier kan ernstige gevolgen hebben voor de omzet die je zult genereren en je zorgvuldig opgebouwde goede naam. Vriendelijke en correcte service is daarom een “must”. De consument, jouw klant moet niet alleen tevreden zijn over het product dat hij gekocht heeft maar zeker ook over de service. Dus nogmaals verplaats je altijd in de klant die bij jou koopt of wil kopen.
De voorraad van de producten
“Nee verkopen” werkt niet! Wanneer er vanuit de leverancier niet goed wordt doorgegeven wat de voorraad is en deze raakt op, moet jij hiervan op de hoogte zijn of worden gesteld. Nog beter is om 24/7 toegang te hebben tot het voorraadbeheer van jouw leverancier. Weigert een leverancier dit, dan is het overwegen van een andere leverancier aan te bevelen.

Probeer gespreken als “Sorry het product is net op” te vermijden want verkopen zonder levering lukt niet! In het geval dat een product tijdelijk uitverkocht is
zorg dan dat je te weten komt wanneer het product met zekerheid weer voorradig is.
Concurrentiebeding
Wanneer de leverancier in zijn voorwaarden opneemt dat jij geen verkoop mag doen van bepaalde merken of via bepaalde platformen, moet je hiervan op de hoogte zijn en/of desnoods een andere leverancier zoeken die voldoet aan jouw commerciële gedachten en wensen.
 Vragen of advies nodig?

Ik hoop dat deze blog bijdraagt om verdere stappen te ondernemen met het starten van je eigen dropshipping-webwinkel. Mocht je vragen hebben of problemen ondervinden met de ontwikkeling van het geheel kunt je altijd een vrijblijvend gesprek aanvragen. Vragen, advies of een offerte? 0416 241 000info@dcd-mail.nlOfferte aanvraag

DCD Samen bouwen wij online.