De AVG wet & marketing 

De AVG wet is bedoeld ter bescherming van persoonlijke gegevens. Vanaf 25 mei 2018 moeten (alle) bedrijven voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet Bescherming Persoonsgegevens wordt veranderd.

Deze verscherping komt doordat deze regels zijn aangetrokken door de Europese Unie via de General Data Protection Regulation (GDPR). Wat heeft de AVG wet nu voor gevolg bij uw email marketing en hoe kunt u hier toch mee doorgaan? In deze blog vertellen we u er graag over hoe u hiermee om moet gaan en wat u dient te doen.

Even wat info over de AVG wet

Geschiedenis van de AVG wet:
De AVG wet is al in 2016 ingegaan, in de afgelopen 2 jaar is deze op een soort non-actief gezet en niet gehandhaafd. Vanaf 25 mei 2018 wordt deze wet wel gehandhaafd en worden boetes opgelegd indien u zich niet aan deze wet houdt. De hoogte van de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen worden opgelegd zijn dan ook behoorlijk.
Wanneer is de AVG van toepassing?
Iedereen die persoonsgegevens verwerkt en opslaat. Van bijvoorbeeld een CV tot en met een e-mailadres en factuur. 
De AVG wet & marketing

Wat moet u kunnen aantonen?

U moet kunnen aantonen dat je toestemming hebt gekregen om de persoonsgegevens te mogen verwerken en op te slaan, maar ook dat u toestemming heeft dat u deze aan een derde mag verstrekken. Het is eigenlijk zo dat een persoon van wie de betreffende gegevens zijn deze gegevens net zo makkelijk kan verwijderen als toevoegen. In het geval dat u werkt met gevoelige informatie en/of deze verzamelt zou u de 'Privacy Impact Assessment kunnen doen en/of een Functionaris Gegevensbescherming aan kunnen stellen. 
Dit mag straks niet
Geen digitale interactie zoals een bericht sturen zonder dat hij/zij hiervoor toestemming heeft gegeven behoudens bijzondere uitzonderingen.

Het betreft hier:
e-mails,
SMS-jes,
Whatsapp-berichten,

Maar ook fax-berichten (mocht u die nog gebruiken).

Bijna iedereen heeft het wel eens gedaan, uw contacten gekoppeld met een email progamma om iedereen een nieuwsbrief sturen of iets dergelijks. Dit mag dus straks niet meer! Zelfs wanneer er met deze persoon interactie is geweest en u stuurt hem deze nieuwsbrief toe overtreedt u de wet. Een persoon moet de keus krijgen over hoe u de verzamelde gegevens aanwendt, dit betekent dat hij/zij bewust en toetsbaar toestemming moeten hebben gegeven. Ook wanneer er enige vorm van toestemming is gegeven en er zijn meerdere bedrijven in het bezit van deze data, is het dus zo dat de gegevens niet onaangekondigd mogen worden gebruikt en aan derden worden verstrekt.
Contact formulieren
Een vinkje is helaas niet meer genoeg. Het vooraf invullen van een formulier mag niet meer bij aanmeldformulieren. Het doel hier van is dat personen bewust toestemming hebben moeten hebben geven voor opname in een mailinglijst.



Openbare gegevens
Gegevens die openbaar zijn zoals bijvoorbeeld een e-mailadres op een website van een bedrijf mag niet zonder toestemming voor acquisitie en aanverwante doeleinden worden gebruikt. De AVG wet is niet van toepassing als bijvoorbeeld een geïnteresseerde een bedrijf wil bellen en/of mailen . Dit valt onder normale interactie en communicatie. 
Wat kan er nog wel en naar wat moet er worden gekeken.
Bellen of het sturen van post met je dienst, aanbod, deze actie mag zonder dat je daar vooraf toestemming voor nodig hebt. Natuurlijk moet er wet rekening worden gehouden met de NEE-sticker op de brievenbus en met het zogeheten "bel me niet register". Bij een telefonische benadering moet voor het feitelijk aanbod de mogelijkheden van afwijzen/afmelden duidelijk zijn en worden nageleefd.
Verwerkers-overeenkomst
Voor bijvoorbeeld dienstverleners die niet om de gegevens heen kunnen is de "verwerkers overeenkomst". Dit is bijvoorbeeld voor uw boekhouder. Deze moet ook een zogenaamde 'verwerkers-overeenkomst' invullen. 
Belangrijk om te doorlopen
De personen op de mailinglijst moeten zich net zo makkelijk kunnen uitschrijven, als dat ze zich ingeschreven hebben. Er mogen geen overbodige en onnodige vragen meer worden gesteld bij het aanmeldproces. Ook moet de informatie ten alle tijden makkelijk aanpasbaar zijn.

Een privacyverklaring is verplicht. In deze verklaring dient exact en naar waarheid te staan wat er met de verkregen gegevens wordt gedaan. Hieraan moet u denken aan het gebruiken van persoonsgegevens om bijvoorbeeld een factuur te kunnen sturen of een offerte maar ook of u deze bewaart en hoe lang uw deze gegevens bewaard. Ook moet er in staan dat de persoon van wie u de gegevens heeft verzameld altijd inzage moet kunnen krijgen in hun verzamelde gegevens.

Wanneer de gegevens worden bewaard moet de persoon deze zelf kunnen aanpassen en zelfs kunnen verwijderen. Tegen bedrijven en instanties die zich niet aan de regels houden kan er een klacht worden ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
samenvatting over de AVG wet
1. Mensen krijgen meer privacy, ook zakelijk
2. Bedrijven moeten zelf meer regelen om privacy te waarborgen
3. Er is toestemming nodig voor schriftelijk interactie
4. Geen openbaring van persoonlijke gegevens
5. Inzichtelijke afspraken over wat er gebeurd is met de gegevens
 Vragen of advies nodig?
Hopelijk heeft het bovenstaande blog u vragen of problemen beantwoord en/of geholpen. Wanneer er toch vragen zijn kunt u altijd een vrijblijvend gesprek aanvragen. Vragen, advies of een offerte?
0416 241 000 - info@dcd-mail.nl - Offerte aanvraag.